چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم ؟

چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم ؟

با گسترش سطح دسترسی مردم به اینترنت ، بسیاری از امور روزانه از جمله خرید ، از طریق اینترنت انجام می­شود . فروشگاه­ های اینترنتی امروزه سهم قابل توجهی از بازار خرده فروشی را از آن خود کرده­اند و این روند در حال پیشرفت است . بسیاری از صاحبان کسب و کارهای سنتی مانند مغازه­ های سطح شهر و فروشگاه­ های محلی از آنلاین شدن خریدهای مردم تا حدودی گله دارند اما در این مقاله قصد داریم مسیر و آنلاین شدن کسب و کارهای سنتی را در چند مثال مطرح کنیم .

در اولین مرحله باید شرایط کاری خودتان را بسنجید . آیا کسب و کار سنتی شما پتانسیل آنلاین شدن را دارد یا خیر . برای مثال یک سری شغل ­ها نمونه آنلاین موفقی در هیچ کجای دنیا ندارند . مثلا تعمیرگاه خودرو و فروشنده لوازم فنی خودرو نمی­توانند کسب و کار خود را آنلاین کنند . برعکس این موارد اگر شما صاحب فروشگاهی هستید که لوازم عمومی مانند ، کتاب ، لواز تحریر ، پوشاک ، لوازم کامپیوتر ، موبایل و … می­فروشید  ، به راحتی می­توانید با راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات خود را آنلاین به دست مشتری برسانید .

در دومین مرحله باید ببینید که خدمات شما به چه شکل است . آیا می­خواهید محصولی را به صورت مستقیم عرضه کنید و یا قصد ارائه خدمات به صورت آنلاین را دارید . برای مثال فروشندگان شهری که یک جنس را به صورت مستقیم به مشتری می­فروشند ، می­توانند به آسانی با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی ، کالاهای خود را در سایت قرار دهند . اما گونه ­ای دیگر از خدمات وجود دارد که به صورت مستقیم کالا به دست مشتری نمی­دهد بلکه خدماتی را به آنها ارائه می­دهند . برای مثال نمایندگی­ های سیم کارت و اینترنت از این دسته خدمات هستند .

دسته دوم در یک وب سایت اینترنتی نیاز به امکان ثبت سفارش دارند و برای این مورد هم ابزار و افزونه ­های بسیاری تعریف شده است . همچنین این دسته می­توانند سفارش­ گیری خود را به یک اپلیکیشن موبایل نیز انتقال دهند و از آن طریق هم عمل کنند . برای مثال اگر می­خواهید تنها به شهر خود سرویس دهید، یک گل فروشی هم می­تواند محصولات خودش را در سایت و اپلیکیشن قرار دهد و به سرعت به افراد متقاضی در شهر برساند .

شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز به یک یستر تحت وب دارید . امن ­ترین ، توصیه ­شده­ ترین و با اعتبار ترین روش ، داشتن و راه اندازی یک وبسایت اینترنتی است . وب سایت­ های امروزه در ایران هم به رسمیت شناخته می­شوند و توسط سازمان­ های دولتی و نیمه دولتی به آنها نشان اعتباراتی داده می­شود . به همین منظور بهترین راه این است که کسب و کار خود را بر بستر یک وب سایت اینترنتی کنید .

همچنین شما با داشتن یک وب سایت به راحتی می­توانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل هم درآورید و حتی اگر به فکر اپلیکیشن هستید ، وب سایت کار اپلیکیشن شما را نیز در ثبت سفارش و پرداخت راحت تر می­کند . اما به طور خلاصه باید گفت که برای شروع توصیه می­شود از سیستم ­های مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید .

وقتی سه مرحله قبل را بر روی کاغذ مشخص کردید و کاملا آماده راه اندازی و اجرا کسب و کار اینترنتی خود شدید ، باید همانطور که در پست دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی ، مطرح شد ، باید ابتدا دامنه برای خود ثبت کنید ، سپس یک هاست از سرویس­ های هاستینگ خریداری کنید و بعد سیستم مدیریت محتوا وردپرس را روی آن نصب کنید . با انجام این اعمال به آسانی می­توانید سایت خود را در کمتر از یک روز بالا بیاورید .

یکی از دلایلی که شاید افراد تمایل به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی ندارند ، زمان بر بودن کار با آن است . زیرا ساخت ، طراحی و اضافه کردن امکانات به آن و به نتیجه رساندن آن با تکنیک­ های دیجیتال مارکتینگ زمان­بر است و به سرعت نمی­توانید فروشگاه خود را به سطح اول اینترنت برسانید . در ادامه راه­ های جایگزین برای کسی و کارهای مطرح شده است .

یکی از راه های مناسب برای فروشندگان و خرده فروشان بازار محلی ، همکاری با فروشگاه های اینترنتی بزرگ است . در مقاله چگونگی محصولاتمان را آنلاین بفروشیم ، در یکی از روش ها ، همکاری مطرح شد . اگر توانایی و وقت یادگیری راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کار بر روی آن را ندارید ، می­توانید به عنوان فروسنده با فروشگاه های اینترنتی بزرگ همکاری کنید . در این مدل شما در صفحه (( همکاری به عنوان فروشنده)) فروشگاه­ های بزرگی مثل دیجی کالا و ای پاساژ می­توانید یکی از تامین کنندگان آنها باشید . در این حالت دیگر نیازی نیست که خودتان کارهای فنی مربوط به فروشگاه اینترنتی را انجام دهید و فقط کافی است در زمان تعیین شده کالا را به نمایندگان فروش دیجی کالا تحویل دهید . این مورد علاوه بر مشکلاتی که در بخش تسویه حساب و گرفتن درصد از فروش دارد ، تنها مناسب افراد و فروشندگان تهرانی است ( در حال حاضر ) و فروشندگان شهرهای دیگر نمی­توانند با آنها همکاری داشته باشند .

رسانه­ های اجتماعی (Social Media) همیشه آسان ترین راه و در عین حال بی اعتبارترین روش راه اندازی فروشگاه به صورت آنلاین هستند . همچنین در تعریف یک فروشگاه اینترنتی ، اصلا رسانه ­های اجتماعی جایی ندارند اما به دلیل فراگیر بودن آن­ها مخصوصا این روزها در ایران ، اینستاگرام ، بستری است برای فروش اجناس و ثبت سفارش . در مورد این که چرا رسانه های اجتماعی برای فروش مناسب نیستند در مقاله چگونه محصولاتمان را آنلاین بفروشیم ، توضیح دادیم اما به دلیل اینکه امکان ثبت سفارش و پرداخت در آنها وجود ندارد ، نمی­توان آنها را به عنوان بستری برای فروش آنلاین و فروشگاه اینترنتی به حساب آورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *