چگونه یک استارتاپ خوب راه اندازی کنیم؟

چگونه یک استارتاپ خوب راه اندازی کنیم؟

استارتاپ چیست؟

شرکت نوپا یا نوآفرین یا استارتاپ (به انگلیسی: startup، کوتاه‌شده‌ی startup company) به یک شرکت یا کسب‌وکار گفته می شود که معمولاً به‌تازگی و در نتیجه‌ی کارآفرینی ایجاد شده است، رشد سریعی دارد و در جهت تولید، راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌های ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است.

تعریف خیلی ساده‌ی یک استارتاپ

استارتاپ یک کسب‌وکاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب وکار که بر پایه‌ی فناوری است، لزوماً استارتاپ نیست، ولی همه‌ی استارتاپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

تنها وقتی حباب استارتاپ‌ها خواهد ترکید که چه در ایران، چه در سیلیکون ولی، مشتری‌ها از استفاده از تکنولوژی خسته بشوند.

مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ:

حل‌کردن یک مشکل واقعی

برای اینکه یک محصول موفق شود، باید نیازی را پیدا کند که تابه‌حال در یک بازار برآورده نشده یا بازاری پیدا کند که قبلاً کشف نشده بوده است.

مدیریت صحیح و قدرتمند

داشتن یک ایده‌‌‌ی جدید و نوآورانه، نقطه‌ی شروع هر کسب‌وکار است، اما میان داشتن یک ایده‌ی خوب و یک کسب‌وکار موفق، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.

راه‌اندازی و تشکیل تیم

شما به‌عنوان یک کارآفرین، همانند ناخدای کشتی، رهبر و پیش‌برنده‌ی پروژه‌ی خود هستید. اما هر کشتی که قرار است به مقصدش برسد به خدمه‌ی خوب هم نیاز داد.

پیداکردن مشاور

پیداکردن منتورهای مناسب می‌تواند یک چالش به‌نظر برسد؛ اما مشاوران و منتورها اغلب تمایل به ارائه‌ی کمک و تخصص خود به دیگران دارند چراکه خودشان زمانی افرادی را داشته‌‌اند که مایل بودند همین کار را برای آن‌ها انجام بدهند.

برنامه ریزی، نظم کاری و راه‌اندازی واحد تجاری

داشتن یک فرهنگ قوی و مثبت در تیم می‌تواند هنگام استخدام نیرو به شما کمک کند. بهترین و بااستعدادترین افراد، پیشنهادات شغلی بسیاری دارند. اما کارمندان هنگام درخواست‌دادن برای شغل و گرفتن آن، بیش از پیش چیزهایی مثل کیفیت زندگی و شرح وظایف خود در شرکت را درنظر می‌گیرند.

ثبت ایده، برنامه‌ریزی

صحبت‌کردن در مورد ایده‌هایتان در محیط عمومی، هزینه‌ی تلاش برای انجام کسب‌وکار است، اما اگر مراقب حفاظت از حساس‌ترین جزئیات کاری خود نباشید، می‌تواند خطرناک باشد.

رقابت، نقشه‌ی راه و تولید محتوا

رقابت معیار در اختیارتان می‌گذارد تا در مقایسه با آن، شرکت و محصولتان را ارزیابی کنید. می‌توانید ببینید که آن‌ها در فروش و بازاریابی چه کار مثبتی انجام داده‌اند یا چه شیوه‌ها و اقداماتی برایشان موفق عمل کرده است و بعد، این یافته‌ها را با وضعیت شرکت خودتان مقایسه کنید تا بفهمید چطور باید پیشرفت کنید.

روابط کاری و جذب سرمایه

برای دستیابی به موفقیت در استارتاپ، راه درازی باید بروید و در این سفر، با افرادی ملاقات می‌کنید که در مسیر کمکتان خواهند کرد. برقراری ارتباط، مختص ما انسان‌هاست و این اقدامی حیاتی است که نه‌تنها به‌عنوان کارآفرین، بلکه در زندگی شخصی خودمان هم انجام می‌دهیم.

راه‌های جذب سرمایه‌گذار

  • پس‌انداز و تأمین سرمایه شخصی
  • تأمین مالی جمعی
  • خانواده و دوستان
  • وام‌دهندگان سنتی
  • سرمایه‌گذاران فرشته (سرمایه‌گذاری است که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند، برخلاف یک شریک، سرمایه‌گذار فرشته به‌ندرت در مدیریت شرکت دخالت می‌کند)
  • مراکز رشد
  • سرمایه‌گذاران خطرپذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *